A felnőttképzés változásai - Káosz és bizonytalanság?
A tegnapi napon új információkat hozott nyilvánosságra az Innovációs és Technológiai Minisztérium a felnőttképzési rendszer változásaival, a jogszabály értelmezésével kapcsolatban. A vállalkozók bizonyos képzésekkel kapcsolatban új értelmezéssel szembesültek, ez aztán ismét felborította a már-már megnyugodni látszó közhangulatot.
A jogszabályváltozás bevezetése kapcsán mondhatjuk, hogy igazán kaotikus a helyzet, láthatóan a Hatóság is küzd a feladatokkal, az ügyintézési határidőket nem tudják tartani, az állásfoglalásokra túlzottan általános válasz érkezik, vagy hetekig várakoztatják és bizonytalanságban tartják az érintetteket.
Több ügyfelem esetében tapasztaltam, hogy ellentétes tartalmú állásfoglalás érkezik a Minisztériumtól és a Pest Megyei Kormányhivataltól, tovább borzolva ezzel az egyébként is pattanásig feszült helyzetet. Én magam is beadtam egy 11 pontból álló kérdés halmazt értelmezésre a Minisztériumhoz, több ügyfelem is nagyon várja a válaszokat, sajnos augusztus 10-e óta nem derült fény a jogalkotó álláspontjára. Fontos lenne, hogy tisztán lássunk, hiszen szeretnék én is olyan dokumentumokat készíteni az ügyfeleimnek (felnőttképzési dokumentum csomag), amely mindenben megfelel a jogalkotói értelmezésnek is.
Szeptember 2-t írunk, a jogszabály rendelkezéseit tegnap óta alkalmazni is kell, az adatszolgáltatási felület augusztus 31. óta érhető el. E tekintetben is vannak anomáliák. Számomra aggályos, hogy olyan adatokról is információkat kell szolgáltatnunk (kötelező jelleggel), melyeket kizárólag az engedélyköteles képzések tekintetében ír elő a törvény.
Meggyőződésem szerint a jogszabály adatvédelmi aggályokat is felvet, több ponton is ellentétes az Általános Adatvédelmi Rendeletben (GDPR) rögzített célhoz kötött adatkezelés elvével és az adatminimalizálás elvét is sérti.
A vállalkozók tanácstalanok, a jogászok, felnőttképzési szakértők is kapkodják a fejüket. A hozzá nem értők pedig hirdetik a téves információkat. Rengeteg tévhit kering a közösségi oldalakon, ezért fontosnak tartom, hogy tisztázzunk néhány dolgot.
Mi az, ami új információ az eddigiekhez képest és mi az, ami nem változott?
- A Tájékoztató szövegezéséből számomra továbbra is az a cél ismerhető fel, hogy a felnőttkori oktatások, képzések szabályozását, keretrendszerbe foglalását tűzte ki zászlóshajójára a jogalkotó. Ez továbbra is szemben áll azzal az értelmezéssel (mely szintén a Minisztériumtól származik), hogy a gyermekekre vonatkozó képzések is a jogszabály hatálya alá tartoznak. Az én jogértelmezésem szerint ez ellentétes – nemcsak a jogszabály nevével – de annak Preambulumában írtakkal is, ahol kifejezetten a felnőttkori tanulás és képzés szabályozásának igényéről esik szó. Ennek alapján úgy gondolom, hogy azon sem kell meglepődnünk, ha néhány hét múlva e tekintetben is megváltoztatja jogértelmezését a Minisztérium. 
- Nézzük meg a kiadott Tájékoztató mellékletében szereplő táblázatot. Arról eddig is volt információnk, hogy a coaching és a tanácsadás, konzultáció nem minősül képzésnek a jogalkotói értelmezés szerint. Új információ, hogy a fejlesztői órák, a korrepetálások, valamint azok a magán nyelvórák, melyek konkrét céllal és időkerettel nem rendelkeznek nem minősülnek képzésnek. Az értelmezés meglepő, ugyanis ellentétes a korábban kiadott állásfoglalásokkal. Én magam is rendelkezem olyan állásfoglalással, mely a magántanárok képzéseire vonatkozik, a Minisztérium egyértelműen jelezte, hogy azok teljes egészében képzésnek minősülnek. Mára ezt az álláspontját megváltoztatta. Ez azonban jó hír a tanároknak, fejlesztő tevékenységet folytatóknak. 
- Az online tartalmak tekintetében jó pár hete ismert az az állásfoglalás, mely szerint azok az online letölthető tartalmak, melyekhez nem járul konzultációs lehetőség, nincs tehát tevékeny kapcsolat az előadó és a résztvevő között, nem minősülnek képzésnek. E tekintetben új információ talán az lehet, hogy az online ismeretanyaghoz kapcsolódó közösségi média csoport kialakítása sem jelenti a képzéssé válást. 
- Az is ismert volt előttünk, hogy az előadások, konferenciák, termékbemutatók nem minősülnek képzésnek. Ez ismét megerősítésre került. 
- A mellékletként közzétett táblázat következő sora a workshopokról, irányított meetupokról, csoportos foglalkozásokról, szakmai műhelymunkákról ír, ezeket nem minősíti képzésnek. Nagyon veszélyes a workshop fogalmát ilyen konkrétan leírni, mert ez az a pont, ami a leginkább alkalmas a téves következtetések levonására. Ahogy figyelem a közösségi média oldalakat, már el is indult a téves értelmezések közzététele. Manapság nagyon divatos workshopot tartani, ezt a kifejezést használni kisebb létszámú, gyakorlatias oktatásokra is. Átvettünk egy fogalmat az angol nyelvből, melyet jellemzően más tartalommal töltünk meg, mint ahogy annak eredeti jelentése alapján más országokban azt használják. A workshop jelentése külföldön (és esetenként hazánkban is) olyan kis csoportos foglalkozás, műhelymunka, melynek során egy szakma képviselői, vagy egy téma érintettjei megosztják egymással tapasztalataikat, eszmét cserélnek. Rengetegszer hoztam fel azt a példát, mely szerint, ha egy péntek délután elmegyünk egy babakészítő workshopra, ahol kikapcsolódásképpen mindenki a saját tudása alapján elkészíti a képességeinek megfelelő minőségű babát, közben jókat beszélgetünk, falatozunk, ez nem minősül képzésnek. Azonban, ha ez a rendezvény arról szól, hogy egyikünk (a képző) kiemelkedik a társaságból és ő elmagyarázza, megmutatja nekünk, hogy hogy kell elkészíteni a legszebb babát, mert ő rendelkezik közöttünk a témában a legnagyobb tudással, majd ennek következtében mi is képesek leszünk olyan szép baba elkészítésére, amilyet ő csinált, akkor ez már képzésnek minősül és a felnőttképzési törvény hatálya alá esik. A második esetben egyértelmű, hogy a workshop szervezője növelte a kompetenciánkat, átadta tudását, melynek következtében mi megtanultunk babát készíteni. Száz szónak is egy a vége. Nagyon felhívom a figyelmet, hogy minden egyes eseményt annak tartalma alapján kell megítélni. Mi történik a rendezvényen, történik-e tudásátadás, képes lesz-e a résztvevő a rendezvényt követően döntéseket hozni a befogadott tudás következtében, vagy önálló eredményt elérni? Ezeket a szempontokat kell végiggondolni és mérlegelni. 
- A táblázat következő – és egyben utolsó – sora a hobbitevékenységeket, szakköröket, edzéseket, táncklubokat stb. veszi ki a törvény hatálya alól. E tekintetben sincs értelmezésbeli változás. Itt alapvetően nem a képzésre irányul a szándék, hanem kellemes kikapcsolódásról, testi, lelki feltöltésről van szó. 
Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy továbbra sem ajánlott belekapaszkodni egy-egy kifejezésbe és esetleges téves értelmezésbe és ennek következtében elmulasztani a bejelentési vagy engedélyezési kötelezettség teljesítését, hiszen nagyon pórul lehet járni.
A felnőttképzési törvény által írt szankciók áttekintése során láthatjuk, hogy ha valaki bejelentés vagy engedély nélkül végez képzési tevékenységet, minimum 1.610.000 Ft összegű büntetésre számíthat szemben azzal, aki például a bejelentési kötelezettségének eleget tett, de nem teljesített például egy adatszolgáltatást, ez utóbbi esetben ugyanis a büntetés alsó határa 161.000 Ft lehet. Azt hiszem nem kell magyaráznom, hogy mennyire nem mindegy melyik összegről beszélünk.
Ha bizonytalanok vagytok, forduljatok szakértőhöz, vagy kérjetek állásfoglalást a Minisztériumtól. Örömmel állok rendelkezésre én is a témában indított workshopjaimon, vagy egyéni online konzultáció keretében. Írjatok a dr.horvath.barbara@hhbconsulting.hu e-mail címre.
 
                        