A Webes feladata elkészíteni a weboldal adatkezelési tájékoztatóját?

Munkámból kifolyólag, rengeteg weboldalt, webáruházat nézek át nap, mint nap.

Sok esetben maga a weboldal készítője vállalja, hogy elkészíti a weboldalra feltöltendő Adatkezelési Tájékoztatót, de már olyat is láttam, hogy minden jogi dokumentum (ÁSZF, Impresszum, Jogi Nyilatkozat) elkészítését magára vállalta a vállalkozó. Ezt hallva bizony felszalad a szemöldököm egészen a homlokom közepéig.

Miért nézek furcsán ezekben az esetekben? Leírom és most elsősorban a webfejlesztő, webdesigner vállalkozókhoz szeretnék szólni (kicsit talán hosszú lesz, emiatt előre is elnézést kérek).

Nagyon jól tudom, hogy az ügyfelek indokolatlanul is elvárnak bizonyos dolgokat, nagy a verseny a weboldal készítők között is. Tudom, hogy folyamatosan azon dolgozol, hogy bővítsd a szolgáltatásaid, hogy minél szélesebb palettát tudj felmutatni az ügyfeleidnek. Ennek ellenére azt mondom, hogy nem szabad minden feladatot elvállalni!

Ezeknek a dokumentumoknak az elkészítése komoly jogi munka, leírok néhány érvet ezzel kapcsolatban:

  • A GDPR rendeletnek való megfeleléshez nem elegendő csupán annyi, hogy a weboldalra készítünk Adatkezelési Tájékoztatót. Ez ennél lényegesen összetettebb dolog. Minden (!) vállalkozónak rendelkeznie kell adatkezelési szabályzati dokumentációval. Akkor is, ha nincs weboldala. Ez egy kb. 10-20 dokumentumból álló csomag, melyet a GDPR rendeletben előírt kötelezettségek teljesítése miatt kell használni. Ezek a dokumentumok teljesen egyediek, ugyanis nem biztos, hogy egy (akár) hasonló tevékenységet űző másik vállalkozás is ugyanazzal a jogalappal kezeli az érintett személyes adatait, az adott adatkezelési cél érdekében. Hidd el, hogy adatvédelmi jogi tudás nélkül nem tudod elkészíteni megfelelő tartalommal a dokumentációt!

  • Nem megfelelő minden weboldalra ugyanaz az Adatkezelési Tájékoztató sablon.

  • Ha mégis feltöltesz egy ilyen sablon dokumentumot az ügyfél oldalára, hamisan azt az érzetet kelted, hogy megfelel a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek, pedig nagy valószínűség szerint ez nem így van.

  • Az ÁSZF egy összetett szerződés, mely bizonyos esetekben kötelező. Rengeteg jogszabály rendelkezésére kell figyelemmel lenni és nem szabad kifelejteni semmit. Nagyon gyakoriak a fogyasztóvédelmi ellenőrzések és nem ritkák a 300-500.000,- Ft összegű bírságok sem, akár kis vállalkozók számára is.

  • Az Impresszumnak is kötelező tartalmi elemei vannak, de természetesen ehhez alkalmazhatsz sablont. Nem árt azonban, ha a sablon elkészítését jogi szakemberre bízod.

  • A Jogi Nyilatkozat pedig elsősorban felelősségi és szerzői jogi rendelkezéseket kell, hogy tartalmazzon. Tisztában vagy ezekkel, ismered részletesen a vonatkozó jogszabályokat?

  • 2022. május 28-tól már értékelési szabályzatra is szükség van, aminek megfelelő tartalmú elkészítése szintén alapos jogi ismereteket igényel.

  • Miért vállalnád a fentiek miatt a felelősséget? Ezt nem várhatja el Tőled a megrendelő, hiszen nem vagy jogász.

Van azonban, amit - véleményem szerint - jogosan vár el Tőled a megrendelő:

  • Mivel a tevékenységed a weboldalak készítése, nem árt, ha tisztában vagy azzal, hogy vannak bizonyos jogi előírások, melyeknek meg kell felelni. Ha erre felhívod az ügyfél figyelmét, mindent megtettél, amit meg kellett tenned.

  • Nyilván nem árt, ha tájékozott vagy a kötelezettségeket illetőn, így pontos tájékoztatást tudsz adni.

  • A weboldal adatvédelmi szövegezése, a megfelelő szövegezésű check boxok elhelyezése sem mindig egyszerű, hiszen van amikor hozzájárulást kell kérni, van amikor „csak” tájékoztatni kell (és a szövegnek ezt tükrözni illik, akkor lesz jogilag megfelelő). Ezzel azonban némi informálódás után tisztába lehet kerülni.

Semmiképp sem javaslom, hogy magadra vállald a jogi dokumentumok elkészítését, egészen biztos vagyok benne, hogy ezzel nem teszel jót sem magadnak, sem az ügyfélnek.

Hogy tisztában légy a kötelezettségeiddel és megfelelő tájékoztatást tudj adni ügyfeleidnek, szívesen állok rendelkezésedre online konzultáció keretében. Írj nekem a dr.horvath.barbara@hhbconsulting.hu e-mail címre és egyeztetünk időpontot.

Previous
Previous

A hírlevélre feliratkoztatás szabályos menete

Next
Next

Mire figyelj, ha adatvédelmi szakjogászt választasz?