Januártól hatályos a felnőttképzési törvény módosítása

December 15-én fogadta el az Országgyűlés a felnőttképzési törvény módosításáról szóló javaslatot. Az új rendelkezések 2021. január 1-től hatályosak és alkalmazandók.

Alábbiakban összefoglalom a legfontosabb módosításokat:

  • Nem kell alkalmazni a felnőttképzési törvény rendelkezéseit a tűz- és munkavédelmi oktatásra, valamint az egyházi jogi személy, vagy vallási egyesület által, a vallási tevékenység folytatásával összefüggésben szervezett oktatására, képzésére.

  • A jövőben az adatszolgáltatás teljesítése során kevesebb adatot kell szolgáltatnunk. Meg kell adni: a képzés nevét, jellegét, helyét, óraszámát, első képzési napját és befejezésének tervezett időpontját. A képzésben résztvevő személy természetes személyazonosító adatait (név, születési név, születési hely és idő, anyja neve), e-mail címét, valamint legmagasabb iskolai végzettségét. Adatot kell szolgáltatni továbbá a képzés díja és költségviselője vonatkozásában.

  • Belső képzés esetén az adatszolgáltatást annak a negyedévnek az utolsó napjáig kell teljesíteni, amelyikbe a képzés befejezésének időpontja esik.

  • Az adatszolgáltatási kötelezettség nem terjed ki a jövőben bizonyos szervekre (rendvédelmi szervek, honvédség, nemzetbiztonsági szolgálatok).

  • Nagy öröm, hogy a felnőttképzőknek a jövőben kevesebb adatot kell kezelniük (bekérniük a képzéseken résztvevőktől). A következő adatokat kell kezelni: a képzésben résztvevő személy természetes személyazonosító adatai, oktatási azonosító száma, e-mail címe, legmagasabb iskolai végzettsége. Nem kell tehát bekérni a résztvevő nemét, állampolgárságát, lakcímét (bár erre valószínűleg szükség lesz a számla kiállításához), levelezési címet, telefonszámát, társadalombiztosítási azonosító jelét, adóazonosító jelét.

  • A felnőttképzési államigazgatási szerv ötven évig kezeli a FAR rendszerben teljesített adatszolgáltatás során megismert adatokat.

  • Kikerült a törvény szövegéből a statisztikai célú adatszolgáltatási kötelezettségre való hivatkozás, így egyértelmű már, hogy a FAR rendszerben teljesített adatszolgáltatással eleget teszünk ennek a kötelezettségnek is.

  • A jövőben nem kell tájékoztatnunk a résztvevőket arról, hogy megtilthatják nekünk adataik továbbítását. Ez a kötelezettség (és egyben a résztvevő ilyen joga) megszűnt, ugyanis az erre vonatkozó rendelkezést a jogalkotó hatályon kívül helyezte.

  • A FAR rendszerbe rögzített adatok összevetésre kerülnek a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásában szereplő adatokkal, így ha valaki nem valós adatok szolgáltatásával próbálkozik, könnyen pórul járhat.

Összességében elmondhatom, hogy egyszerűsödött a rendszer. Kifejezetten örömmel tölt el, hogy a jogalkotó korrigálta az adatvédelmileg aggályos rendelkezéseket és eljárásokat.

Némi bosszúságra adhat azonban okot az, hogy a felnőttképzési tevékenységet folytató vállalkozók többsége mára kialakította az eredeti rendelkezés szerinti rendszerét, amit most kénytelenek korrigálni. Talán mégsem okoz ez akkora gondot, ha arra gondolunk, hogy az új szabályok ismeretében talán egyszerűbb lesz megfelelni a kötelezettségeknek és nagyon fontos az is, hogy a képzésre jelentkezők számára sem lesz már olyan riasztó a kitöltendő jelentkezési űrlap tartalma.

Ha bizonytalan vagy a jövőbeli rendelkezések kapcsán, vagy még nem mertél belevágni a workshopok, egyéb képzések szervezésébe, mert félsz az új rendelkezésektől, állok rendelkezésedre online konzultáció keretében. Írj üzenetet a dr.horvath.barbara@hhbconsulting.hu e-mail címre és egyeztetünk időpontot.

Previous
Previous

Személyes adat-e az egyéni vállalkozó adata?

Next
Next

Megszűnik a figyelmeztetés, változik a belső képzés fogalma - a felnőttképzési törvény módosító javaslata